Thursday 26 July 2012

Pemilihan Benang Jahitan Manik



Pemilihan benang yang sesuai untuk menjahit manik amat penting. Penggunaan benang nylon lebih sesuai berbanding benang cotton kerana ianya licin dan tahan lasak. Hasil jahitan manik yang menggunakan benang nylon lebih tegap dan licin.


Perbezaan antara benang nylon dan cotton adalah benang nylon lebih berkilat berbanding  benang cotton. Namun, kilatnya tidak sama dengan benang sulam kerana ianya merupakan bahan termoplastik seperti sutera yang terhasil secara kimia daripada unit berulang yang dikenali sebagai poliamida. Justeru, harganya lebih mahal berbanding benang cotton.

Penggunaan 2 lebar benang nylon dalam jahitan manik sebenarnya sudah mencukupi. Ini kerana dengan jahitan yang betul, hasil jahitan tersebut akan tetap kukuh dan bertahan sehingga 10 tahun lamanya. Apa yang penting adalah teknik jahitan yang betul mempengaruhi hasil jahitan berbanding material yang digunakan.

Ingin mempelajari teknik jahitan manik yang betul daripada peringkat asas hingga pertengahan? Anda akan menerima bimbingan seumur hidup secara percuma dengan pelbagai teknik jahitan manik lain yang lebih advance. Layari http://www.senisulammanik.blogspot.com

No comments:

Post a Comment